Friday, December 11, 2009

RANCANGAN INTEGRASI MURID UNTUK PERPADUAN (RIMUP)






RANCANGAN INTEGRASI MURID UNTUK PERPADUAN (RIMUP)

  Pada 14 Februari 2009 bersamaan hari Sabtu, di dewan sekolah SMK Methodist (A.C.S) Kampar telah berlangsungnya Program Integrasi Murid Untuk Perpaduan (RIMUP).
  Acara dimulakan dengan ucapan pengerusi majlis dan diikuti oleh ucapan kata alu-aluan daripada Penolong Kanan Pentadbiran, Encik Zan’ Asri. Seterusnya,Yang Di-pertua PIBG, Encik Chang Hon Yew dijemput untuk memberi ucapan dan akhirnya merasmikan Program RIMUP 2009. 
  Program RIMUP diserikan dengan persembahan permulaan oleh Tarian Singa oleh pelajar-pelajar Cina yang didatangkan khas dari SMJK(C) Pei Yuan (SUWA). Selepas itu, persembahan diteruskan dengan tarian klasik dan moden India serta Kholatum, Tarian Joget (Cinta Sayang), Tarian Giddah dan Tarian Cina yang dipersembahkan oleh pelajar-pelajar dari SMK Methodist (A.C.S) Kampar. 
  Persembahan terakhir yang dipersembahkan ialah Silat. Pesilat-pesilat merupakan jemputan khas dari SMK Seri Kampar. Ternyata persembahan-persembahan pelajar ini dapat mencapai objektif RIMUP kerana pelajar-pelajar mengenali pelbagai tarian kebudayaan mengikut kaum-kaum yang ada di Semenanjung Malaysia seperti kaum Melayu, Cina, India, dan Sikh. Setiap tarian dipersembahkan mempunyai maksudnya tersendiri. Moga dengan pendedahan ini akan dapat mewujudkan sikap toleransi dan saling memahami serta menerima keunikan kaum lain serta mewujudkan perpaduan antara kaum dalam kalangan pelajar. 


No comments:

Post a Comment