Friday, December 11, 2009

SAMBUTAN HARI GURU








Pada 29 Mei 2009 yang lalu. SMK Methodist (A.C.S) Kampar, telah mengadakan Sambutan Hari Guru peringkat sekolah. Bertempat di tapak perhimpunan, sambutan bermula dengan nyanyian lagu-lagu patriotik. Selepas itu, Ketua Pengawas memberikan ucapannya., Seterusnya, Tuan Pengetua, En. Lai Man Keong dijemput untuk memberikan sepatah dua kata. Majlis bertambah meriah dengan upacara penyampaian cenderamata kepada guru-guru dan nyanyian lagu Guru Malaysia dan lagu Tema Hari Guru 2009 iaitu Guru Pembina Negara Bangsa oleh para guru. 
  Hanya selepas itu, persembahan daripada pelajar dihidangkan oleh pelajar-pelajar yang berbakat. Persembahan pasukan pancaragam sekolah dan koir sekolah begitu menarik sekali.. Majlis diserikan pula dengan persembahan tarian Punjabi dan persembahan sketsa dari Persatuan Bahasa Cina serta diikuti oleh deklamasi sajak oleh Saudari Hidayah dari kelas 1K2 dan Syaiman dari kelas 2K1.
 Persembahan pelajar diselalng seli oleh pengumuman anugerah-anugerah khas yang diadakan khas oleh para pelajar untuk para guru. Antara anugerah yang mendapat sorakan dan tepukan gemuruh para pelajar dan guru ialah Anugerah Guru Wanita Yang Paling Bergaya yang jatuh ke tangan Pn Norhayati manakala Anugerah Guru Lelaki Paling Bergaya milik En Muhammad Hanif. 
Kemuncak acara Sambutan Hari Guru ialah acara sukaneka. Guru-guru yang digandingkan dengan pelajar-pelajar begitu seronok ketika menyertai sukaneka yang diadakan. Antara acara sukaneka adalah membawa bola dengan kayu hoki, memindahkan gelang getah dengan straw dan mengisi air dalam botol. Pelajar-pelajar memberi sokongan dengan memberi tepukan dan sorakan semangat kepada para guru. Acara sukaneka ini bukan sahaja menghiburkan tetapi juga dapat merehatkan minda para guru serta dapat merapatkan hubungan antara guru dengan guru dan antara pelajar dengan guru. 
Sambutan Hari Guru diakhiri dengan jamuan untuk para guru di kantin sekolah.

No comments:

Post a Comment